Oni koji su željni duhovnog razotkrivanja i spoznaje često se raspituju o načinima na koje mogu duhovno napredovati. Tragači za duhovnim žele dostići prosvjetljenje koje krasi unutarnji mir, spokoj i blaženstvo.
Kako duhovno napredovati? Ovo je pitanje koje me često pitaju ljudi željni duhovnog razotkrivanja i spoznaje. Oni koji zakorače u duhovnost žele nešto više od materijalističkog načina života koji se uglavnom odvija na razini osjetila, uma, ega i inteligencije. Tragači za duhovnim žele dostići prosvjetljenje koje krasi unutarnji mir, spokoj i blaženstvo. To prosvjetljenje može doći na dva načina:
1. blagoslovima samospoznate duše (kripa-siddhi) i
2. postepenim napredovanjem u vjerodostojnom procesu duhovne spoznaje (sadhana-siddhi)
Kripa-siddhi ili savršenstvo prosvjetljenja uzrokovano milošću i blagoslovima velike duše gotovo je trenutno. Jednom mi je jedan duhovni praktikant (nazovimo ga Madhava) ispričao o svom prijatelju s kojim je živio u ašramu. Rekao mi je kako se njegov prijatelj (nazvati ćemo ga Greg) uvijek zanimao za duhovni život te se preselio ašram kako bi studirao vede i prakticirao duhovni proces. Tako su se upoznali. Tu je njegov prijatelj upoznao svog duhovnog učitelja od kojeg je dobio inicijaciju u proces meditacije na sveto ime Gospodina Krišne. Greg je također dobio i duhovno ime - Govinda Das.
Nakon nekoliko godina meditacije i striktnog prakticiranja procesa, njegov mu je guru rekao kako je sada spreman za inicijaciju u sveti red brahmane. Tako je Govinda Das postao brahmana. Kada se vratio s inicijacije rekao je svom prijatelju Madhavi kako mu je sada jasno koliko je napredan jer je iniciran u brahmansku varnu ili društveni status brahmane (Madhava je već bio inicirani brahmana kada je Govinda došao u ašram).
“Kako to misliš?” pitao ga je Madhava.
“Pa sigurno si poput mene nakon inicijacije proveo 60 dana u samadhiju, kao i ja.” Odgovorio je Govinda.
Madhava mi je ispričao kako je Govinda u tenutku kada mu je guru izgovorio zadnju mantru na uho, pao u trans i ostao u tom stanju dva mjeseca. Tijekom cijelog tog vremena nije pio, jeo, govorio, kretao se ili otvarao oči. Znali su da je živ samo po to laganom disanju. Kada je Govinda nakon 60 dana “došao k sebi“ rekao je: “Kako je guru milostiv, za trenutak sam bio u duhovnom svijetu!” Ono što se njemu činilo kao trenutak, na našoj razini je bilo dva mjeseca
Dakle, to je primjer kripe ili dostizanja samospoznaje blagoslovom i milošću samospoznate osobe. Nije nemoguće, ali je vrlo rijetko jer se na to ne može utjecati; ta se milost ne može zaraditi ili kupiti. Ona je bezuzročna i samo kripa izabire tko će je dobiti. Kada netko ima veliku vjeru, a njegovo srce je čisto, kripa nađe put do njega. No ponekad niti to nije uvijet jer je kripa bezuzročna.
Drugi način dostizanja prosvijetljenja je sadhana-siddhi ili dostizanje savršenstva postupnim slijeđenjem vjerodostojnog procesa kojeg su predstavili učitelji i savršene duše iz prošlosti koji su dostigli duhovno savršenstvo. To je proces za većinu duhovnih tragatelja.
Sadhana uključuje dvije stvari:
1. Sadhya ili duhovni cilj koji želimo dostići i
2. Sadhana ili duhovni proces koji nas dovodi do sadhye ili duhovnog cilja
Bez sadhane nema sadhye. To je jednostavna formula za dostizanje duhovnog napretka.
S ovim razumijevanjem, usmjerimo se na sadhanu.
Temelj uspjeha u sadhani je odlika sattve ili utemeljenost u dobrim odlikama i vrlinama. Materijalna energija upravlja živim bićima putem svoje tri glavne odlike - tamas ili utemeljenost u neznanju i tami, rađas (rajas) ili utemeljenost u odlici stratsti i sattva ili utemeljenost u čistoći, dobrim odlikam i vrlinama. Te se tri odlike u vedama nazivaju gune. Tako imamo tamo-guna, rajo-guna i sattva-guna.
Rezultat odlike tamasa je neznanje i zbunjenost. Pod utjecajem tamasa činimo djela zbog kojih kasnije zažalimo. Rađas na početku daje osjećaj sreće, no kasnije nas uvuće u tamas gdje ispaštamo nesreću. Rađas stoji iza one narodne: “Što je na početku kao nektar, na kraju bude poput otrova.” Posjedice djelovanja sattva odlike je sreća, blagostanje, radost i ljubav.
Te tri gune ili odlike materijalne prirode prožimaju gotovo sve aspekte našeg života, pa tako imamo hranu u odlikama tamasa, rađasa ili sattve, druženje, način govora, knjige, posao, razonodu (netko se razonodi ubijanjem životinja u lovu, netko se bavi sportom, a netko se opušta prakticirajući yogu), pokore, žrtvovanja, milostinju… i najvažnije vjeru.
Svaki put kada uključimo neku odliku da djeluje, ona nam isporuči rezultate koji su joj srodni.
Ako neko puši cigarete, rezultat će biti nesreća; ako trošimo puno energije, na početku ćemo biti sretni, a kasnije nesretni, a ako smo umjereni, bit ćemo zadovoljni. Svaka od ovih guna uvjetuje osobu da djeluje na određeni način i dodijeljuje joj rezultate tog djelovanja.
Vedska nas literatura uči kako će svatko djelovati u skladu s odlikama koje je razvio i kako će te odlike evoluirati u vjeru.
Ako netko živi pretežito u tamasu, on će vjerovati kako prljavština nije loša stvar; vjerovati će kako nema potrebe kupati se svaki dan i kako je konzumiranje alkohola posve normalno.
Onaj u rađasu će vjerovati kako treba negdje il nekoga pobijediti, kako se treba takmičiti s drugima, kako treba gomilati stvari i pokazivati svoju snagu na bilo kojoj razini; stoga će se boriti za energiju, htjeti će upravljati, kontrolirati i naređivati.
Pod utjecajem sattve čovjek vjeruje kako je sretan, obožava čitati, studirati, proučavati, pisati; voli da je sve na svom mjestu te uredno složeno i posloženo, zbog čega će misliti da je sretniji i bolji od drugih, pa će tražiti da ga se oslovljava s titulama.
Svaka odlika (guna), uvjetuje živo biće i prisiljava ga djeluje na određeni način. Stoga se odlika na sanskritu naziva guna ili uže. Gune vezuju poput užeta. Ove tri gune se neprekidno bore za prevlast. Stoga možemo vidjeti kako će se netko u jednom dijelu dana ponašati sattvično, a u drugom tamastično. Jedan dan netko može osjećati sreću (sattva), dok drugi dan može osjećati depresiju (tamas). Gune se neprekidno miješaju i tvore različite utjecaje.
Vede nas uče kako su sva uvjetovana živa bića pod utjecajme triju guna i opčinjena njenom moći. Oni koji nisu pod utjecajem triju odlika materijalne prirode nazivaju se samospoznatim dušama.
Proces sadhane nam može pomoći da se uzdignemo iznad utjecaja odlika tamasa i rađasa te dođemo na razinu sattve. Kada smo na razini sattve možemo razumijeti kako dostići više razine svijesti i djelovati u skladu s našom višom prirodom.
Više o tome u drugom dijelu ove teme kojeg možete pročitati ovdje.
Ekadashi Vrata je najmoćnija pokora kojom svatko može promijeniti svoju karmu, osloboditi se...
Mjere za popravljanje astrološke situacije
Iskoristi davanje milostinje (dana) za smanjenje negativnih i jačanje pozitivnih učinaka planeta kroz sponzoriranje izgradnje hrama.
Sudjeluj u izgradnji vedskog centra
Uključi se u projekt izgradnje vedskog centra i dodaj na račun svoje dobre karme.
Muči te Saturn? Provjeri ako si pod utjecajem zloglasnog Sade Sati perioda (donosi sedam i pol godina tuge).